Kiedy potrzebna jest pomoc pogotowia energetycznego?
W Twoim domu lub mieszkaniu zabrakło prądu? Podejrzewasz awarię zasilania? Nie wiesz, gdzie to zgłosić? To zadanie dla pogotowia energetycznego! Dowiedz się, w jakich przypadkach jest potrzebna pomoc specjalistów. Jaki jest numer infolinii energetycznej? A może zastanawiasz się, jakie mogą być przyczyny awarii prądu? Odpowiedzi szukaj w naszym artykule!
W jakich sytuacjach wzywa się pogotowie energetyczne?
W przypadku uszkodzenia sieci dystrybucyjnej, która podlega Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego, interwencję przeprowadza pogotowie energetyczne. Najczęściej pomoc jest możliwa w sytuacji, gdy przerwa w dostawie zasilania jest skutkiem uszkodzenia sieci poza wewnętrzną instalacją odbiorcy. Kontakt z pracownikami dyspozytorium, którzy odbierają zgłoszenie o problemie skutkuje podjęciem decyzji o wysłaniu odpowiedniej ekipy fachowców.
Co ciekawe, pogotowie energetyczne w Radomiu czy innym mieście dokonuje naprawy części sieci dystrybucyjnej do granicy własności między odbiorcą a dystrybutorem określanymi w umowie między podmiotami. Dobrze wiedzieć, że interwencja jest bezpłatna, jeśli uszkodzenia nie spowodował klient. Ponieść koszty można także w sytuacji, gdy awaria obejmuje wewnętrzną instalację. Może obejmować budynek na klatce schodowej czy w mieszkaniu. Wszystko dlatego, że nie należy ona do dystrybutora.
Z pogotowiem energetycznym w Łodzi lub innym miejscem trzeba się kontaktować w sytuacji:
- uszkodzenia linii energetycznej – bądź zamknięć obiektów energetycznych. Przykładem może być zerwana kłódka lub otwarte drzwi do transformatorowej stacji,
- braku prądu – w okolicy, dzielnicy czy miejscowości,
- usterki licznika – również braku zasilania czy zagrożenia dla życia,
- zerwania plomby – podczas wymiany bezpiecznika przedlicznikowego.
Gdzie powinno się zgłosić awarię prądu?
W przypadku awarii prądu warto zadzwonić pod numer alarmowy. Telefon do pogotowia energetycznego to 911. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy zagrożone jest życie. Warto wiedzieć, że numer telefonu jest bezpłatny. Jest także dostępny całą dobę przez 365 dni w roku. Nie ma znaczenia teren działania czy obszar Polski. Dobrze jest wiedzieć również o tym, że za awarię prądu nie odpowiada sprzedawca, ale dystrybutor. Oprócz infolinii energetycznej operatorzy udostępniają opcję wysłania awaryjnego SMS-a. Można także wypełnić formularz zgłoszeniowy i wysłać informację o występującej awarii. Dlatego, zamiast szukać numeru, warto go wcześniej poznać i zapisać.
W ten sposób dystrybutor zaktualizuje awarię poprzez powiadomienie o jej zaistnieniu. Po wysłaniu SMS-a informującego o braku zasilania w danym obszarze informacja trafia do systemu, a potem do centrum zgłoszeniowego. Po zlikwidowaniu przyczyny awarii prądu osoba, która zgłosiła, otrzymuje powiadomienie o naprawie zaistniałej usterki.
Jak ustalić przyczynę awarii?
Przed wezwaniem pogotowia energetycznego warto jest ustalić przyczynę awarii. Można tego dokonać samodzielnie. W tym celu sprawdza się bezpieczniki poprzez podejście do tablicy rozdzielczej. Sprawdza się, czy włączone są wszystkie bezpieczniki. Poza tym kontroluje się zabezpieczenie, które znajduje się przy liczniku. Ponadto warto sprawdzić, czy brak prądu obejmuje tylko Twój dom czy mieszkanie, czy dotyczy całego budynku lub okolicy. Nierzadko powodem mogą być prace konserwacyjne, co może poskutkować właśnie przerwą w dostawie energii. Najlepiej wtedy odwiedzić stronę WWW operatora Systemu Dystrybucyjnego.
W przypadku braku prądu w całym budynku, a w tym u sąsiadów koniecznie skontaktuj się z administratorem. To on zajmie się ustaleniem przyczyny awarii. Jeśli prądu nie ma jedynie w Twoim mieszkaniu, a działa na klatce schodowej, niepotrzebne jest od razu wzywanie pogotowia energetycznego, ale fachowca.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana